Het boekje sprak mij niet bijzonder aan. Saaie kaft met op de omslag: “Meditatie voor beginners”.
Toch kocht ik het. Ik had gehoord dat mediteren me rust zou kunnen brengen. Dat ik me dan minder gestrest zou voelen. Ik was een nieuwsgierige scepticus.

Concentreren op de stilte

Het boekje stond vol met verhalen over de rust die meditatie mij zou brengen. Verder las ik vooral vage termen en leek het behalen van de rust die ik wilde bereiken juist steeds moeilijker te worden. Of ik even in lotushouding kon gaan zitten voor een kwartier. Concentreren op de stilte om me heen. Laat gedachtes los. Dan bereikte ik ergens vanzelf een ‘verlichtte geest’.

Nieuwschierig naar mediteren

Het boek verdween na een aantal gefrustreerde pogingen in een doos en later op een markt zelfs geheel uit mijn leven. Mijn nieuwsgierigheid naar mediteren gelukkig niet.
Ondertussen wissel ik lotushouding en gewoon lekker zitten of liggen af. Heb ik manieren gevonden om me te concentreren in meditaties. Ik weet nog steeds niet wat een ‘verlichtte geest’ is. Maar ik ervaar wel de rust die ik zocht.

Gedachtes, afleiding en bezig zijn

In Oosterse landen is mediteren heel normaal. Daar wordt het met de paplepel in gegoten zeg maar. Rust, focus en stilte ervaren en omarmen. Geen wonder dat het ze zo gemakkelijk lijkt af te gaan. Hier in ons Westerse land zijn we altijd bezig in ons hoofd. Gedachtes, afleiding, bezig zijn, constant. Stilte en rust staat niet van nature op onze todo list en er is ons al helemaal niets over geleerd.Toch zijn er veel mensen die geïnteresseerd zijn in meditatie en rust die het zoveel mensen brengt. En terecht in mijn optiek. Vooral door mijn eigen ervaring.

 

Ik gebruik meditatie voor verschillende doelen. Om me te ontspannen. Om me mijn hoofd tot rust te brengen. Om mijn uitdagingen en dromen helder te krijgen. Om emoties en lessen te voelen en verwerken. En om mezelf te helpen mijn dromen waar te maken.

 

Daarom heb ik mijn meditatietips voor beginners voor jou op een rijtje gezet.

Tip 1

Begin met korte meditaties

 

Wanneer je nog geen ervaring hebt met mediteren kunnen 20 minuten aanvoelen als een tergend uur. Vooral door gedachtes die in het begin juist nog meer aanwezig lijken te zijn. Stil zijn en je aandacht op deze manier richten is een nieuwe ervaring voor je mind. Begin daarom met korte meditaties van 5 tot 12 minuten. Je laat je mind rustig wennen aan een nieuwe oefening. Het is een soort trainen en daar begin je ook rustig mee. Later kan je jezelf altijd uitdagen met langere meditaties.

Tip 2

Neem een fijne houding aan

 

Een lotushouding ziet er best tof en zen uit natuurlijk. Maar als je net begint is het een ware uitdaging op zich om 10 minuten in deze houding te zitten zonder afgeleid te worden door de lichamelijke sensaties die je voelt. Je rug, je benen, je voeten. Dat naast de ‘normale’ gedachtes die voorbij komen. Ontspannen? Zo klinkt het niet he?
Zoek een fijne plek om te zitten, een stoel of de bank. Of ga ontspannen liggen op een bed of de vloer. Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk wanneer je gaat mediteren. Het zorgt ervoor dat je zo min mogelijk afgeleid word. En that’s what it’s all about. Je aandacht bij de meditatie houden.

Tip 3

Accepteer dat je gedachtes gaat hebben

 

Je start met mediteren. Je gaat leren om je aandacht op één ding te richten. Je ademhaling, je lichaam, stilte. Het kan zijn dat je mind de eerste paar keer probeert om elk moment van stilte op te vullen met een nieuwe gedachte. Accepteer dat dit gebeurt en wees geduldig en liefdevol voor jezelf. Wanneer je beseft dat een nieuwe gedachte aanwezig is. Kan je voor je zien dat je hem op een uitademing wegblaast. Tot hij verdwijnt.
Oefening is king. En je zal merken dat het steeds makkelijker en fijner wordt.

Tip 4

Ga ermee door

 

Misschien denk je na de eerste, tweede of zelfs de derde keer gefrustreerd: Neee! Dit lukt me nooit. Dat was in ieder geval mijn gedachte in het begin. Ik heb volgehouden. Omdat ik zag hoeveel het andere mensen bracht en ik dat ook wilde: Rust en ontspanning, wanneer ik maar wilde.
Sta stil bij wat jij wilt dat meditatie je brengt. Wat wil jij bereiken door meditatie. Dat is je motivatie om door te gaan. Ik weet dat jij het kan en dat het je gaat brengen wat je wilt. Zolang je doorgaat!

Tip 5

Luister naar begeleide meditaties

 

Een begeleide meditatie is een meditatie waarbij iemand je ‘meeneemt’ in de meditatie. Je volgt simpel weg de instructies in de meditatie waardoor je je aandacht goed kan richten.
Door te luisteren naar instructies en deze bewust te volgen is de kans op afleidende gedachtes (lees frustratie) veel kleiner. Hierdoor word het mediteren de fijne ervaring die het hoort te zijn.

Begeleide meditaties zijn er met verschillende thema’s en intenties. Zoek naar meditaties die je fijn lijken en iemand met een fijne stem waar je je heerlijk op kunt concentreren.

Deze tips gaan je op weg helpen wanneer je ze toepast.

Ik zou je graag nog veel meer willen helpen.

 

Om de lancering van mijn ‘It’s my life’ meditatieset te vieren organiseer ik de: Meditatie Discovery Week.
Ik nodig je van harte uit om mee te doen en kennis te maken met mediteren onder mijn begeleiding.

Share on Facebook

redirect=/aanmelden-geslaagd